Keep sounding awesome

Ibland är jag fyndig. Till exempel nu, när jag skrev rubriken. För de som är uppmärksamma så är den ganska lik rubriken på det första inlägget jag skrev idag. Fyndigt va?

Den här bloggen har ju mer eller mindre blivit till en musikblogg. Även om det kanske inte var det som var tanken så har jag inget emot det. Musik är ju bra.

Genom åren (året om man räknar den här bloggen, men tillsammans med min gamla blir det åren) har jag skrivit om en massa låtar som fått titeln Veckans låt. På den här bloggen har jag hittills skrivit om 62 låtar och på min gamla blogg skrev jag om 28 låtar. Jag är alltså uppe i totalt 90 låtar. Dessutom har jag ju skrivit om låtar i andra bloggserier på den här bloggen, så totalt är jag uppe i över 100 låtar som jag någon gång dedikerat ett inlägg till. Dessa låtar är mer eller mindre bra och det kan tyckas vara en relevant fråga att fråga vilken som är bäst. Det har jag inget svar på i dagsläget utan tänkte istället ge mig i kast med vilken låt som är bäst. Av alla låtar, inte bara Veckans låt.

Jag tycker egentligen att frågan om vilken låt som är tidernas bästa är en dålig fråga. Låtar är olika bra vid olika tillfällen. Om jag trots det måste svara på frågan så är svaret givet. Fast det är ju egentligen fel att prata om världens bästa låt, så tänk er istället att det är en riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt riktigt bra låt som jag skriver om.

Låttitel: Total Eclipse of the Heart

Artist: Bonnie Tyler

Releasedatum: 11 februari 1983

Längd: ~7 min i dess bästa version

Att en sådan bra låt släpptes den elfte dagen i en månad borde inte överraska någon, men faktum är att den versionen som släpptes då bara var 4½ minut. Givetvis var den versionen genial den också, men när skiven Faster Than the Speed of Night släpptes i april samma år hade låten förlängts och blivit sju minuter lång. Bonnie Tyler tog liksom en låt som redan var enormt bra och så lade hon till en vers, som dessutom är låtens bästa vers. Eftersom låten visar prov på enormt bra smak är det lite förvånande och synd att omslaget till skivan var enormt fult. Omslaget till singeln är något bättre, men är inte särskilt snyggt det heller.

Det finns ett känt uttryck om att en bild skulle säga mer än tusen ord. Jag vet inte om det stämmer och i så fall vet jag inte om det gäller även för låtar. Men för så här bra låtar stämmer det, så jag tänker inte försöka skriva tusen ord om låten. Istället ger jag en länk. Men bara till låten på Spotify, för jag har inte hittat sjuminutersvarianten på Youtube. Och på en dag som denna är det inget annat än den versionen som gäller!

Total eclipse of the heart betyder total hjärtförmörkelse. Så här tolkade någon det, på en T-shirt.

Kommentera

