Lucka 19: Välkommen hem

Om tåget går som det ska anlände jag till Uppsala ungefär exakt samtidigt som detta inlägg publicerades. Med andra ord så kommer jag till Uppsala om några timmar. 😉 Uppsala åker jag till för att spendera julen med min familj som bor där. Jag kommer nämligen från Uppsala. Många av de jag pluggar tillsammans med säger att de ska åka hem över julen. Jag undviker aktivt att säga det, mitt hem ligger ju i Linköping. Fast lite hem är det ju över Uppsala fortfarande, en gång i tiden bodde jag ju där.

Ett riktigt hem som följer med mig var jag än befinner mig är min hemskärm. Jag skickade ett SMS till en kompis för någon dag sedan med en screenshot där huvudpoängen var att jag fick uppdateringen för 5.0.1, men där även min hemskärm syntes. Han ställde en fråga om en app och därför fick jag för mig att jag skulle skriva om och beskriva min hemskärm.

lucka19

Jag har, som synes i bilden ovan, tre ”kolumner” och fyra appar i min ”dock”. Jag använder bara en av skärmarna (punkten till vänster är Google Now), tycker det är onödigt med fler än en. Alla mina 100+ appar kan jag ju ändå komma åt via applistan, det är bara de appar jag använder mest som får plats på hemskärmen. Jag täntke gå genom skärmen kolumnvis…

Kolumn 1

  1. Gmail, numera den enda mail-appen jag använder. Förut använde jag även inbyggda e-mailappen (och hade då den i en mapp med Gmail) men nu stöder Gmail även mail från andra typer av adresser än just Gmail så nu är det bara Gmail som gäller.
  2. Mapp med ”anteckningsappar”. Här finns appar som jag ”antecknar” med.
    1. OI Notepad, en hyfsat funktionslös anteckningsapp där jag skriver upp diverse anteckningar. Har testat flera olika, men detta är den jag hittade som hade minst skräpfunktionalitet.
    2. OI Shopping List är som namnet antyder en köplisteapp. Även denna utan alltför mycket onödig funktionalitet.
  3. tv.nu, obligatorisk app på alla telefoner för människor som tittar på TV (vilket jag gör, kanske för mycket).
  4. SeriesGuide, bra app för att hålla koll på serier. Går att se när nya avsnitt kommer, vilka avsnitt man sett (om man fyller i det) och så vidare. Kör med gratisversionen då den har mer än jag behöver. Är vanligtvis ovillig att ansluta till diverse hemsidor men har till slut anslutit till Trakt för att datan ska sparas om jag byter telefon. Det finns dock ingen anledning att göra det om man inte vill.

Kolumn 2

Detta är en två kolumner bred kolumn som bara innehåller en kalenderwidget. Oumbärlig för att hålla koll på var nästa föreläsning är och sådant. Nu kommer jag ju inte läsa några fler kurser så kanske kommer kalendern bli rätt meningslös i framtiden. Oklart vad jag kan tänkas fylla platsen med då. :S

Kolumn 3

  1. Spelmappen. Detta identifierade mina kusinbarn oerhört snabbt när de en gång lånade min telefon. Här finns inte alla spel jag har installerat, men alla som jag typ spelar. Mest är det tidsfördriv och ingen faktisk underhållning i dem.
    1. 2048 Puzzle. Finns många varianter av 2048, som i sin tur är en kopia av threes. Oerhört bra när man inte orkar bry sig så mycket.
    2. Hill Climb Racing. Värdelöst spel egentligen, vet inte riktigt varför jag har det. Eftersom det är så dåligt behöver man inte lägga så mycket själ i spelandet…
    3. PvZ 2 (Plants vs Zombies 2). Det bästa spelet jag har installerat. Tyvärr har det rätt lågt återspelningsvärde när man klarat det. Just nu går jag in dagligen för att klara daily challenge eller vad de nu kallar det för men i övrigt används spelet inte så ofta.
    4. Plague Inc. Handlar om att döda alla med en sjukdom. Rätt kul, men tyvärr lite för svårt och oklart vad som gör att man förlorar.
    5. Godus. Har inte börjat spela spelet än men installerade det pga Peter Molyneux (stavning?) och har det i mappen för att jag tänkt börja spela det snart.
    6. Peggle Blast. Peggle är i grunden ett bra spel, men denna version har inspirerats alldeles för mycket av Candy Crush med omöjliga banor och väntetider.
  2. ”Nytt på internet”-mapp. Typ…?
    1. YouTube. Använder den mest för att ligga till videos i Watch Later som jag sedan tittar på på min TV.
    2. feedly. Bästa RSS-appen jag hittat. Perfekt för diverse flöden jag följer.
  3. Ljud-mapp. I den här finns appar jag lyssnar på.
    1. Spotify. Bästa sättet att lyssna på musik.
    2. Podcast Addict. Bästa appen jag hittat för podcasts.
  4. Play Store. Eftersom jag inte uppdaterar appar automatiskt går jag regelbundet in här och kollar om det finns uppdateringar.

Dock

  1. Telefon. Man måste väl ha en sådan app på en telefon?
  2. Hangouts. Min SMS-app. Använder den enbart för SMS och inte för Hangouts. SMS är en beprövad teknik som alltid funkar på alla telefoner. Dessutom kostar SMS inget för mig.
  3. Chrome Beta. Chrome är bästa mobila webläsaren. Betan hade en gång i tiden något jag ville ha som inte fanns i riktiga versionen, sedan har jag bara fortsatt använda den.
  4. Unified Remote (shortcut till Windows Media Center). Styr i princip min TV helt från telefonen och denna app är perfekt för det. Faktiskt även den enda app jag har betalat för, så bra är den.

Bakgrundsbild

Bakgrundsbilden ändras automatiskt varje dag av en app som heter Muzei. Jag kör med ett  500px-plugin som ger mig iverse fina foton. Som feature har jag valt ”Fresh” vilket brukar ge en rätt bra blandning. För tillfället är det en bild med namnet ”A New Day Has Come” av Reetom Hazarika som pryder min hemskärm. Imorgon är det en annan bild.

Kommentera

