Lucka 22: Julmusik

Nu är vi officiellt inne på samma vecka som julafton, så tänkte att det kanske var dags att sätta lite jultema på denna julkalender. Jag tänkte börja med att skriva om musiken. Julmusik är ett lika älskat som hatat koncept. De som hatar brukar använda argumenten att det är samma skit varje år och att man tröttnade för 50 år sedan. De som älskar brukar föra fram att det är en fin tradition och att det är mysigt med musiken och så vidare. Jag befinner mig inte helt oväntat på älskasidan. Däremot inser jag förstås att båtarna har en poäng med att det faktiskt är samma låtar som spelas varje år. Hade jag varit en artist hade jag gjort allt jag kunnat för att göra en jullåt som blir en succé. Det hade ju varit sjukt Nice med en ”julbonus” varje år när stimpengarna kommer in från alla spelningar i juletid. Tyvärr är det inte alltför lätt att göra en lyckad jullåt, då det redan finns så många jullåtar som folk ser som de ”perfekta”. Att komma med en ny jullåt som accepteras är lika svårt som att komma med något nytt på julbordet (något som togs upp i Inte OK på TV3).

För mig har julmusik alltid definierats av pappas ”julband” som jag tror att jag skrivit om tidigare på den här bloggen. Det är ursprungligen ett kassettband som pappa spelade in innan jag ens fötts. På ena sidan var jullåtar på engelska och på andra sidan var jullåtar på engelska (eller om det var två band, något oklart). Detta kassettband är mer eller mindre heligt och spelas i princip enbart på bilresorna på julafton (vi åker mycket fram och tillbaka) samt dagen innan julafton då vi klär julgranarna. Det inte bara får spelas då, det måste spelas då och är det enda som får spelas då. Tyvärr dog kassettbandet som format för ett tag sedan vilket försvårade uppspelningen. Detta ledde till några sorgliga år då vi försökte köpa CD-skivor med blandad julmusik, men blandningen blev aldrig lika bra som det ursprungliga bandet. Till slut med magi och annat fantastiskt lyckades vi föra över bandet till två CD-skivor, en med de svenska låtarna och en med de engelska låtarna. Eftersom det då blev lite plats över på skivorna uppdaterades skivorna med lite ”ny” julmusik som kommit efter att det ursprungliga bandet gjordes (som ju trots allt var rätt länge sedan). Dessa tillägg gjorde ”julbandet” ännu mer komplett och bortsett från inkluderandet av den värdelösa Julgröten av Lars Winnerbäck (Låt på SpotifyLåt på Youtube) blev ”bandet” perfekt.

Även om låtarna är tagna från lite alla möjliga håll finns det två skivor där min får uppenbarligen tog mycket av sin julkänsla från. Bland låtarna på svenska är skivan Glitter, glögg & rock ‘n’ roll (Skiva på Spotify), ursprungligen släppt 1979. Många av låtarna på den skivan är sådana som de flesta kanske inte ser som klassiska jullåtar men för min familj är denna ”alternativa” svenska julmusik om att få elgitarrer och brandbilar i julklapp den enda riktiga julmusiken. Eller ja, den enda riktiga är det ju inte, pappas blandning innehåller även lite mer klassiska låtar som även vanligt fölk känner till.

Bland de engelska låtarna är det mer klassisk julmusik, som de flesta hört. I princip alla låtar är välkända låtar, även om versionerna inte nödvändigtvis är de som alla känner till. Här är skivan A Christmas Gift for You from Phil Spector (Skiva på Spotify) som ursprungligen släpptes 1963 (innan ens min pappa var född) överrepresenterad. Den beskrivs av Wikipedia som en skiva med mestadels sekulära ”christmas standards”. Denna beskrivning funkar även rätt bra för min fars blandning, främst den engelska sidan. Visst är det lite Jesus här och där men vår familj har aldrig varit ett särskilt stort fan av gubben. Visst är julen i grunden en kristen högtid, men för oss (och många andra) handlar det inte alls om det kristna.

Jag tänkte egentligen att jag här skulle välja den bästa jullåten, men insåg senare att det faller på sin egen orimlighet att ens försöka med något sådant. Det förutsägbara valet är ju Fairytales of New York med The Pogues (Låt på SpotifyLåt på Youtube) och det kan jag väl kanske delvis stå bakom. Fast det finns så mycket bra och att begränsa sig till en låt är bara orimligt. Nej; min familjs blandning är det perfekta: Jag har haft planer på att göra Spotifylista av blandningen så hela världen får uppleva den perfekta blandningen men tyvärr har jag stött på problem. Lyckas jag någon gång i framtiden kommer det här inlägget uppdateras men tills vidare är det bara att lyssna på (det bästa från) de två skivor jag länkat till tidigare i detta inlägg.

lucka22

Inte den perfekta blandningen, men dessa två skivor innehåller i alla fall relativt många av tidernas bästa jullåtar.

Kommentera

