Internationella kvinnodagen och andra initiativ

Idag är det alltså internationella kvinnodagen? Vad fan!? Vad ska tjejerna med en dag till? Ironiskt nog så beror det inte på att kvinnor i regel är mycket bättre människor än vi män. Det har inte heller att göra med att de är bättre på att sjunga. Eller att de är snyggare. Anledningen är att de är sämre. Eller ja, de behandlas som om de vore det i alla fall. Vilket såklart, och det här är extremt okontroversiellt, är helt fel. Kvinnan är ju liksom det första könet. Dessutom finns de största svinen bland männen. Varför har kvinnorna bara en dag? De borde fan ha en vecka! Minst. Alla älskar ju kvinnor. Heterosexuella män älskar kvinnor, kvinnor älskar sig själva och homosexuella män älskar alla. Jag fick en inbjudan till Facebook till något som kallas ”Kramvecka! 😀 <3” som ska inträffa nästa vevka. Självklart bara ett sådant där fånigt Facebook-event som alla skiter fullständigt i, men ändå. Någon tyckte att kramar förtjänar en vecka. Och visst, jag är all for kramar, men kom igen! Kramar förtjänar en vecka, men inte kvinnor? Det här är så extremt jävla bullshit så det finns inte.

På tal om bullshit, nu kanske har hört talas om Kony. Har ni inte det så vill skaparna bakom videon nedan gärna att ni får veta det. FIlmen är typ en halvtimme och har blivit ett rätt stort fenomen på internet, så se den om inte annat så på grund av det.

Fast köp inte allt som sägs. Personerna bakom filmen har fått rätt mycket kritik. Typ här. Jag har själv inte läst just den där länken, men läste på en annan hemsida som jag inte hittar nu (hittade den ändå…). Faktum är att kritiken varit så kraftig att de kände sig tvungna att svara på all kritik. Min käre vän Tonkow verkar ha sväljt deras budskap fullständigt. Men vilken idiot som helst borde ju känna att projektet är tveksamt. Man vill göra Kony känd. Och på så sätt få honom att bli gripen. För det lär ju funka… De hävdar att det här är en global kampanj, men målet med kampanjen är att amerikanska kändisar och politiker ska snacka så att amerikanska trupper åker till Afrika och gör amerikanska saker. Låter väldigt globalt… Jag förstår att personerna bakom kommer från USA och jag förstår att USA har rätt mycket makt internationellt sett, men kom igen! Vi snackar om landet som har en president som beordrade mordet på en enskild person och som säger att alla som ifrågasätter det beslutet borde undersöka sin hjärna. True story (precis i slutet). Att låta USA sköta detta kan bara sluta med att Kony dör och det vill vi inte. Visst, många skulle säkert bli jätteglada om Kony dör, men att springa runt och döda alla som vi inte gillar är ingen lösning. Givetvis bör det påpekas att Invisible Children (organisationen bakom hela grejen) inte heller vill att Kony ska dödas, men jag skulle vilja påstå att deras sätt att föra kampanj kommer leda till ingenting eller att Kony dödas.

Men… Även om alla som vet vad de snackar om är rätt överens om att videon från Invisible Children är både dålig och missvisande (Kony har till exempel inte varit särskilt aktiv på länge) så är Kony ingen trevlig kille. Han bör gripas och straffas för de brott han begått. Om den här kampanjen mot all sannolikhet leder till hans arresterande så är jag inte den som klagar. Om han däremot dödas så kommer jag inte bli det minsta glad. Den här kampanjen har ju onekligen lyckats väldigt bra och att jag sitter här och bloggar om Kony hade aldrig hänt utan den. Jag tycker själv inte att det här är rätt väg att gå, men om du efter att ha tagit till dig information även från kritiker fortfarande vill hoppa på Invisible Children-tåget så go ahead. Jag tror det finns bättre alternativ.

En bild som används i kampanjen. Visst, Kony jämförs med Usama och Hitler, men på avstånd ser det ut som en reklamplansch. VIlket också är tanken. Det lär ju lösa allt…

Den här bilden på grundarna av Invisible Children har fått mycket kritik. Jag kan se varför, men personligen tycker jag inte att det är någon jättestor grej. De skjuter inte sirekt någon. Fast skulle jag vara den sorts välgörenhetsperson som de här låtsas vara skulle jag vägra hålla i ett vapen. Jag skulle nog vägra hålla i ett vapen oavsett.

Lämna en kommentar