Lucka 3: Ensam hemma

Enligt rykten fyller jag år idag. Fast särskilt firad blir jag inte utan är även idag ensam hemma (ensam hemma, hemma hemma hemma hemma). Min familj var hos mig i helgen men på självaste födelsedagen är jag i vanlig ordning ensam.

En gång i tiden sågs det som något häftigt att vara ensam hemma (ensam hemma, hemma hemma hemma hemma), men nu efter att ha bott ensam (och därmed varit ensam hemma för det mesta) i drygt fyra år kan jag konstatera att det inte är så jävla party. Det är väl när man fortfarande bor hos sina föräldrar som det kanske kan vara skoj att vara ensam hemma (ensam hemma, hemma hemma hemma hemma) eftersom man då kan göra vad fan man vill och slipper ta hänsyn. Och det är ju såklart en fördel när man bor själv också, men jag hade hellre bott tillsammans med någon (som jag älskar…).

Hursom, Far & Son släppte nyligen sin andra EP, vilket är anmärkningsvärt då de i regel enbart brukar släppa singlar. Det innebar att man fick lite mer Far & Son på en gång och det är ett format jag gillar (föredrar fullängdsalbum, menmen…). Visst var det en del gammalt bekant med Nattlivspussel, Dubbel Margarita samt Alla ska med (där den sistnämnda är den bästa) men åtminstone 5 av låtarna var ju ”nya”. Och ”äntligen” släpptes låten Ensam hemma (ensam hemma, hemma hemma hemma hemma) som tydligen körts på konserter i somras och som jag tidigare bara hört i rätt kass kvalitet på Youtube (Låt på Youtube). Den låten är, trots titeln, JÄVLIGT PARTY.

Det var länge sedan jag skrev ett ”Veckans låt”-inlägg så har glömt hur jag brukade skriva dem och väljer nog att istället låta låten tala för sig själv. En sak vill jag dock påpeka och det är att Frej Larsson verkar köra med sitt favoritskämt ytterligare en gång.

Såvitt jag vet började det i Musikhjälpen 2010 där Frej, Movits!, Dida samt Tiombuktu freestyleade lite grann.(Låt på Youtube) och Frej droppade det roliga skämtet ”Dags att byta kanal, sadla om, börja med horse som Malin Baryard” (vid 4:43). Det roliga med det är såklart att Malin Baryard är (var?) ryttare med en del framgångar inom ridsporten, men att Frej när han pratar om horse syftar på heroin.

När sedan Maskinen kom med sitt album Framgång & Efterfrågan modifierades skämtet lite grann till ”pundare till häst som Malin Baryard” i låten Du Suger (spotifylogo Låt på Youtube).

I Ensam hemma återgår Frej dock till rötterna och låttexten är exakt densamma som den i MH10. Fatkum är (vilket jag märkte när jag skrev det här inlägget) att nästan hela Larssons insats i låten är en ren repetition av exakt vad han sa på MH10. Det är dock ett helt annat tempo i låten så vill man höra vad Larsson säger är det nog nästan bättre att kolla på ”freestylen” från 2010. Den enda skillnaden är slutet och att Frej i MH censurerade ”knullade” i ”Macaulay Culkin knullade jag innan han var känd”. Macaulay Culkin som blev känd som 10-åring när han hade huvudrollen i filmen med samma namn som låten. Det är för övrigt inte första och förmodligen inte heller sista gången Frej hävdar sig ha knullat barn. I låten Välkommen till mitt liv (spotifylogo Låt på Youtube) från Maskinens Framgång & Efterfrågan säger han nämligen ”Jag låg med Amy Diamond långt innan hon var känd”. Amy Diamond blev som bekant känd som 13-åring…

Länkar: spotifylogo youtubelogo_nolink

ensamhemma

Filmen som låten stulit sitt namn från. På omslaget ser vi även den kille Frej Larsson hävdar sig ha knullat innan han blev känd (alltså innan filmen kom ut). Frej Larsson är nästan garanterat oskyldig trots hans egna utsago. Michael Jackson hävdade alltid att han inte heller knullat Macaulay Culkin och även om han kanske var oskyldig hade misstankarna mot honom faktiskt någon form av substans. En sak är i alla fall klart om Macaulay Culkin, killen får ligga.

Lämna en kommentar